Renault heeft vorig jaar zijn winst stevig opgevoerd, via stijgende verkopen van duurdere auto’s . De Franse autofabrikant bouwde zijn marktpositie in Europa uit, mede dankzij nieuwe modellen als de Kadjar.

Renault verkocht vorig jaar in totaal 2,8 miljoen auto’s. Dat was ruim 3 procent meer dan in 2014. De omzet ging daarmee met 10 procent omhoog, naar 45,3 miljard euro. De nettowinst steeg met bijna 50 procent naar 3 miljard euro.

Renault heeft wel last van de slechte Russische economie. Samen met partner Nissan is Renault grootaandeelhouder van AvtoVaz, de grootste autofabrikant van Rusland en de producent van de Lada. Op dat belang moest afgelopen jaar 225 miljoen euro worden afgeschreven. Met andere partijen gaat Renault kijken hoe de financiële positie van het Russische bedrijf kan worden versterkt.

Het Franse concern verwacht dat de wereldwijde automarkt dit jaar met 1 à 2 procent groeit. De Europese en de Franse markt laten daarbij naar verwachting een plus van 2 procent zien. In Brazilië en Rusland voorziet Renault een verdere krimp, terwijl de verkopen in China en India verder aantrekken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl